Van jouw pittige, dynamische groep weer een fijne groep maken?

Met de RESPECT-aanpak van Klasse(n)Kracht, zorg ik als Licentie Specialist samen met jou als leerkracht voor een veilig sociaal klimaat en een positieve groepsdynamiek.

Traject Klasse(n)Kracht

Als leerkracht moet je de hele dag beslissingen nemen waarbij je te maken hebt met een groep kinderen die allemaal anders kunnen reageren op die beslissingen.

Ga er maar aan staan!

Het gaat niet alleen over cognitieve kennisoverdracht.
Het gaat óók over je pedagogische taak en de sociaal emotionele vorming van al die individuen in één groep.
Een groep die vanuit verschillende achtergronden en situaties een groot deel van de dag, week, maand en zo vele jaren uit hun jonge leven bij elkaar zitten.

Het vak van leraar is complex!

 

Er is dan ook maar weinig zó frustrerend als een situatie waarin de energie weglekt omdat het niet gaat zoals je wilt.

  • Je kunt je les niet normaal geven.
  • Er wordt gepest.
  • De veiligheid is in het geding.
  • Kortom; als er gedoe in de groep is.

 

Dat veilig pedagogisch klimaat, een veilige sociale sfeer in de groep, sociale ontwikkeling zijn voorwaardelijk om te komen tot een cognitieve ontwikkeling.

 

Even een werkvorm doen is niet genoeg. Gesprekjes voeren met kinderen is niet genoeg.


Wat wel echt werkt is de RESPECT-aanpak. Keer op keer weer zie ik dat het werkt omdat deze aanpak écht compleet is en wat is dat fijn.

Jij wilt

Een sociaal veilig groepsklimaat waardoor ook jij als leerkracht (weer) zelfverzekerd en met plezier voor de klas staat.

De RESPECT-aanpak is een gedegen methodiek om leerkrachten te versterken in de begeleiding van de groepsvorming.

Aan het eind van dit traject

  • Sta jij weer zelfverzekerd en met plezier voor de klas.
  • Zijn er duidelijke, reële afspraken, regels en grenzen waar jij regie op kunt voeren en waar de leerlingen zich aan houden.
  • Heb je een groep waarin er geen onderling gedoe is of gepest wordt. Een keer een ruzie of conflict weten de leerlingen samen op te lossen.
  • Wordt er in de groep op een prettige manier samen gespeeld en samen gewerkt.
  • Heb jij kennis en inzichten over groepsvormingsprocessen die je in elke volgende groep weer kunt inzetten.
  • 'Alles wat je aandacht geeft groeit'. We laten vooral het positieve groeien om vanuit ieders talenten, kwaliteiten, overeenkomsten en verschillen samen te ontwikkelen.
  • Heb je zicht op het onderwaterprogramma van een groep en de kennis en praktische tools om hier met de groep effectief mee aan de slag te gaan.

Benieuwd naar een verhaal uit de praktijk?

Lees dan eens deze blog

Ervaringen uit de praktijk:

"Ik had een onveilige groep, daar lag ik echt wakker van. Ik voelde me niet capabel en had geen zicht op het onderwaterprogramma. Ik zag het echt niet meer zitten om deze groep les te geven.

Nu zit ik veel beter in mijn vel en ook dat heeft een positief effect op de groep.

Er ging veel mis. Kinderen konden tijdens vrije situaties nauwelijks functioneren, conflicten werden niet slim opgelost en er waren veel subgroepjes met gemene streken naar elkaar toe. De effectieve leertijd was daardoor minimaal, wat zijn weerslag had op de resultaten.

Er heerst nu weer rust. Er zijn veel minder conflicten. Wat er is wordt door de kinderen zelf netjes en respectvol opgelost. Ze geven zelfs om elkaar! Nu richten ze zich weer op het leren, in plaats van op elkaar.

Ik geef het coachingstraject een dikke 8 ! De leerlijn op het gebied van gedrag, met de bijbehorende expertise van Christianne, gaf mij veel inzichten en handvatten. Christianne luistert goed, had echt aandacht voor me en ongelooflijk veel inhoudelijke kennis. Nu weet ik echt welke concrete stappen ik kan zetten om het klimaat in de klas aan te pakken.

 

Meester - groep 6

"Onze groep 7 werd lastig op momenten dat er minder structuur werd geboden in vrije situaties en tijdens de pauze. Er was pestproblematiek en een leerling voelde zich zelfs onveilig op school.

Christianne heeft ons middels de RESPECT-aanpak van Klasse(n)Kracht gecoacht en dit droeg in grote mate bij aan het positieve resultaat. Onze groep heeft meer inzicht gekregen in hun handelen. Ze zijn zich bewuster van hun gedrag, kunnen dat beter verwoorden en denken vaker na voordat ze iets doen.

Christianne gaf ons duidelijke acties en handvatten waarmee we direct aan de slag konden. Als we het even niet meer zagen zitten gaf ze ons altijd een positieve boost.

Alle kinderen voelen zich nu veilig op school, er heerst een beter klassenklimaat. We hebben zelf ook beter inzicht gekregen, bijvoorbeeld in hoe belangrijk aandacht voor goed gedrag eigenlijk is."

 

Leerkrachten en IB'er - groep 7

"Onrust, venijn, negativiteit en zelfs fysiek geweld. In onze klas waren we de hele tijd brandjes aan het blussen.

Nu kunnen we de leerlingen zelf weer meer aandacht geven.

Christianne gaf ons veel tips en handvatten om weer positief door te gaan. De sociale veiligheid in onze groep is aantoonbaar gestegen.

Er heerst nu meer rust in de klas, samenwerken lukt beter en iedereen is gefocust op zichzelf.

Dit zorgt er ook voor dat ik meer ontspannen voor de klas sta. 

Als startend leerkracht heb ik veel geleerd. Ik ben een stuk zekerder geworden en heb meer tools gekregen. 

De RESPECT-aanpak van Klasse(n)Kracht biedt echt resultaat!

Het was en is hard werken, maar ik denk dat we trots mogen zijn op wat we tot nu toe bereikt hebben."

 

Juf - groep 6

Hoe ziet een traject Klasse(n)Kracht eruit?

  1. We starten met een kennismakingsgesprek waarin we elkaar beter leren kennen, ik wat vertel over mezelf en het traject en jij vertelt hoe de situatie in jouw klas nu is en wat jouw hulpvraag hierin is. 
  2. Willen we na het kennismakingsgesprek met elkaar verder dan volgen 5 begeleidingsmomenten. Tijdens ieder begeleidingsmoment kom ik in je groep voor een observatie en daarna voeren we een uitgebreid coachgesprek. Tijdens dit coachgesprek krijg je van mij direct praktische tools om mee aan de slag te gaan en de volgende stappen te zetten in en met de groep.
  3. Tussentijds ben ik bereikbaar voor vragen of advies via de mail / telefoon / WhatsApp of kunnen we een afspraak maken voor een online overleg.
  4. Je krijgt toegang tot de online leeromgeving van Klasse(n)Kracht waar diverse modules je ondersteunen tijdens het traject.
  5. Het boek Klasse(n)Kracht met RESPECT voor de klas neem ik ook voor je mee.
  6. Verder krijg je de materialenbox Klasse(n)Pad (Junior) ter ondersteuning bij het werken aan de thema's die spelen in de groep.

Wie ben ik

Ik ben Christianne. Getrouwd met Menno en samen zijn wij de trotse ouders van 3 kinderen (2009, 2012 en 2020).
We zijn dol op Frankrijk. Vandaar mijn guilty pleasure: de macaron.

Oorspronkelijk kom ik uit midden Limburg maar inmiddels woon ik al ruim 18 jaar naar tevredenheid in Leidschendam. 

 

Van oorsprong ben ik leerkracht maar sinds 2014 coach en begeleid ik (startende) leerkrachten, pabo-studenten en zij-instromers. Sinds 2022 doe ik dit vanuit mijn eigen onderneming -Twinkeling Coaching- als gediplomeerd onderwijscoach én Licentie Specialist Klasse(n)Kracht.

 

Ik coach en begeleid onderwijsprofessionals in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling én in het proces van groepsvorming.

Mijn missie rondom Klasse(n)Kracht ontstond op het moment dat ik écht besefte en van dichtbij zag, welke impact een onveilige sfeer in de groep, pesten of het niet bij de groep horen, heeft op een kind.

Deze missie kon bestaan naast en zelfs samen met mijn missie om onderwijsprofessionals zelfverzekerd, krachtig, vitaal en weer met plezier te behouden voor het onderwijs.

De RESPECT-aanpak zorgt hier elke keer weer voor.
Een sociaal veilig groepsklimaat waardoor ook de leerkracht zelfverzekerd en (weer) met plezier voor de klas staat.

Mijn 2 missies in 1.

 

Met de RESPECT-aanpak van Klasse(n)Kracht, zorg ik samen met jou als leerkracht voor een veilig sociaal klimaat en een positieve groepsdynamiek.

Zodat niet alleen de leerlingen zich veilig, geaccepteerd en fijn voelen, maar ook jij weer zelfverzekerd en met plezier voor de klas staat.

Hieraan mogen bijdragen, geeft mij zo’n trots, voldaan gevoel omdat het zó waardevol is om hierin van betekenis te mogen zijn.

Werkgebied: de hele Randstad (Amsterdam, Leiden, Utrecht, Den Haag, Rotterdam)

Samenwerken?

Meer informatie over Klasse(n)Kracht vind je op: www.klassenkracht.nl